Ski CrossFit på S.P.A.R.T.A

 Klikk HER for å nå Ski CrossFit FaceBook side.

 

Hva er CrossFit? 


CrossFit er et treningskonsept som har tatt treningsmarkedet med storm i Norge og resten av verden de siste årene. Målet med CrossFit er å spesialisere seg på å ikke spesialisere. Med det mener vi å bli god i alt, ikke innenfor en spesifikk gren eller idrett. Treningsøktene er sjeldent de samme. Sammensetningen av øvelser, antall kg og repetisjoner vil være ulik fra gang til gang. Kroppen vil slik få nye utfordringer og fortsette å skape resultater, uten å falle i en rutine der man ikke får progresjonen man ønsker. 

Kun funksjonelle øvelser 


Dette er øvelser som faller naturlig for kroppen, og som er overførbare til dagliglivet. Velger du heisen fremfor trappene? Er det et ork å måke innkjørselen når snøen kommer? Skulle du ønske du hadde mer overskudd til å leke med barna? Det å bli sterkere og mer utholdende innenfor funksjonelle øvelser vil gjøre deg bedre rustet for livets fysiske utfordringer. Vi jobber hardt og i høyt tempo. Intensiteten defineres i arbeidet du legger ned i løpet av en gitt tid. 

WOD ”Workout of The Day” = Dagens treningsøkt 


En CrossFit time varer normalt ca. 60 minutter. Selve WODén varer 5-30 minutter. Lengden på oppvarming, teknikktrening og uttøyning vil bli tilpasset deretter. Noen ganger jobbet man først med ren styrke og avslutter med en kort og intensiv økt, mens andre ganger er det en kontinuerlig intensiv økt som varer nærmere halvtimen. De korte øktene vil ofte være som en full spurt, og det er overraskende for mange hvor sliten man kan bli på så kort tid! I en CrossFit time er det en eller flere utdannede instruktører som styrer timen og veileder deg underveis. Instruktøren følger med og ser at øvelsene utføres teknisk riktig, samtidig som du blir motivert til å yte ditt aller beste til enhver tid! Hver WOD tilpasses og skaleres til et nivå som passer for alle, uansett alder, kjønn og fysisk form. Noen WODér gjennomføres alene, mens andre er i team på to eller flere personer. Teamfølelse står høyt i fokus hos oss. Derfor rydder vi utstyret på plass etter alle er ferdig. Vi heier hverandre frem om vi er ferdig før andre.

Forbedring av ferdigheter


  • Utholdenhet: Kroppens evne til å behandle, levere, lagre og utnytte energi.
  • Hjerte/åndedrettsutholdenhet: Kroppens evne til å samle, behandle og levere oksygen.
  • Styrke: En muskel eller kombinasjon av muskler sin evne til å tilføre kraft.
  • Fleksibilitet: Kroppens evne til å maksimere rekkevidden av bevegelse til et gitt punkt.
  • Kraft: Kroppens evne til å bruke maksimal styrke på minimal tid.
  • Hastighet: Kroppens evne til å minimere tid brukt på en gjentatt bevegelse.
  • Koordinasjon: Kroppens evne til å kombinere flere bevegelser til ett bevegelsesmønster.
  • Smidighet: Kroppens evne til å minimere overgangen fra et bevegelsesmønster til et annet.
  • Balanse: Evnen til kontrollere plassering av kroppen i forhold til tyngdekraften og relasjonen til underlaget.
  • Nøyaktighet/presisjon: Kroppens evne til å kontrollere bevegelse i en bestemt retning eller ved en gitt intensitet.